tisdag 21 februari 2012

Sharkwater.

Propaganda.

Igår tittade vi på en dokumentärfilm från 2006 om hajar, Sharkwater. En film som jag verkligen vill rekomendera alla att se, särskillt de som tycker hajar verkar vara hemska djur och är rädda för dem :) 

I många länder fångar man hajar för fenornas skull, man tar upp hajen i båten för att skära av dem fenorna och oftast så slänger man tillbaka hajarna i vattnet utan fenor....levande! Man dödar till och med valhajar för fenorna, de äter endast plankton och har inte ens tänder. De är nu utrotningshotade tillsammans med vithajarna.

Man tror att ungefär 100 millioner hajar dödas årligen för fenornas skull. Varje år blir bara 60-100 människor bitna av hajar och statistik i filmen visar att 5 människor om året blir dödade av hajar medan av elefanter och tigrar 100 pers och av avrättningar 2400 pers. Enligt WWF så har endast 4 av världens 400 hajarter varit inblandade i attacker mot människor.

Världens hajpopulation beräknas ha minskat med 90%!

Jag höll nästan på att vilja bli green peace aktivist och bege mig ut å rädda hajarna när jag såg på filmen. Se den du å, på www.sharkwater.com hittar du fakta om filmen.

Det är ju inte bara hajfångsterna som är hemska heller, när de fångar sköldpaddor och andra fina undervattensdjur så går det inte heller så trevligt till! 

Här kommer en liten trailer...




1 kommentar:

Linda sa...

Hemskt...människan är grym!!! Alla kan vi göra någonting...om man inte vill bli aktiv medlem i Greenpeace, kan man alltid bli stödmedlem som jag o bidra med en slant varje månad =) Kram på dig sis!