onsdag 18 maj 2011

"Brizzie and surfers but without barbie"

Något som är väldigt festligt med Australien är ju all slang de använder när de pratar. Det låter så avslappnat och soft när de kör igång med: barbie - barbeque, brekkie - breakfast, brizzie - Brisbane osv. Länkar till en liten dictionary för den som är intresserad.

Appropå brizzie, så var vi i Brisbane på en långweekend nu i helgen. David hade ett möte där på fredagen så då passade jag på flyga med honom upp och så stannade vi kvar över helgen. Brisbane ligger ca: 100 mil norr om Sydney och har ca 2 miljoner invånare tror jag. Själva stan känns som en ganska liten stad med en flod som rinner igenom den. Fanns flera mysiga delar av stan men i övrigt är jag inte allt för imponerad. Är otroligt förtjust i Sydney nu när man lärt känna stan lite bättre. Det var iofs något varmare där uppe, men det gör mig inte så mycket med lite frisk luft i sydney ett tag framöver. Det var däremot ganska mäktigt, eller hemskt kanske man ska säga och se spåren efter översvämningarna som var i brisbane. Vattennivån steg trots allt med mer än 5 meter!

Vi spenderade helgen med lite shopping, lekte turister och åkte med the city-cat som är en båt som går på floden (går gör den väl inte, men åker i floden kanske?), gick på marknader och njöt av solen och ledigheten. På söndagen hade en av Cheferna på ABB i Brisbane lovat att vi skulle få åka med honom ner till Surfers Paradise (kallat "surfers" av alla aussies) för han skulle ner och simma där. Det slutade med att han körde en sightseeing i flera timmar, längs hela guld-kusten. Så vi var otroligt tacksamma! Många och långa fina stränder. Kikade lite på någon surftävling och bara hade det gött. När han lämnat oss kikade vi i affärer, hängde på stranden för att sen ta tåget till flygplatsen.

Nu börjar vintern vara här också, här om dagen så hade vi 2 grader på morgonen. Iofs så blir det upp emot 19-22 grader på dagarna men nog är det friskare luft ute nu. Ganska härligt, men ska det vara vinter så ska det så man får ha långkalsonger och åka skidor. Här får man ju i och för sig ha långkalsonger på sig men det är ju INOMHUS. Isolering i husen är obefintlig och likaså värme. Har två fläktar, hemma skulle jag kallat det motorvärmare, som står och går och försöker få lite värme i huset. Har dock inte sett några kackerlackor på sistone så de kanske försvinner när det blir kallt, min lilla håriga vän "lilla-katten" eller "charlotte" ute på bakgården har jag inte heller sett på ett tag.

Idag har jag börjat inskolningen på äldreboendet här brevid, verkar lovande! Sen finns det ju alltid ett och annat rötägg bland personalen. Men så är det väl vart man än kommer? Eller, nu var jag kanske elak...eller ärlig. Just ja, på fredag är det dagen D också. Får reda på svaret på provet om det blir nå sjuksköterskejobb för mig snart eller inte. Trivs ganska bra som vårdbiträde iofs, tjänar lika mycket (läs: lite) som jag gör i sverige som sjuksköterska men nog vore det kul att göra lite sjuksköterskeuppgifter! Har dock en liten magkänsla att jag får göra om det, hört några som berättat om sina vänner från både England och Nya Zeeland som fått göra om provet när de skulle plugga utomlands för det var så svårt. Och vad har de för modersmål i dessa länder? Jo engelska! Så jag är inte bitter om jag får göra om det.

Haha, har glömt att berätta hur mycket bananer kostar i detta land. 90 kr/kg! Vår vän A skulle köpa sig en banan, jag tror han fick betala 22 kronor för 1 banan! Så tyvärr blir det inge bananätande här. Frågade mina kollegor om bananpriset och de berättade att det är sedan översvämningarna i brisbane, annars brukar de kunna kosta allt från 7-20 kr/kg vilket är mer lagomt skulle jag tycka.

Vi har varit lite dåliga på bilder under helgen, men jag lägger upp några i alla fall.


Grymt god frukost i West-end, brisbane.
City-cat

Stekarn


Läckra kanalbåtar

Picknick bestående av fruktsallad vid floden

Surftävling med vy mot surfers paradise

1 kommentar:

Anonym sa...

Ni verkar haft en trevlig helg i Brizzie. Jag håller tummarna för dagen D. Imån åker vi till Leksand för en sista helg i huset :( ;) Kram från sis!