fredag 8 april 2011

Fördelar och nackdelar


Nu har vi trots allt bott här i tre veckor och jag har kommit fram med lite för och nackdelar med att bo här, när det gäller djur. Eller man kanske ska säga att det handlar om söta och mindre söta husdjur/djur.  Jag tänkte börja med att rada upp några av de saker som kanske rent av kan förgylla vardagen lite: 
Wall-skink, chillar på väggarna utanför huset och ibland kikar den in. Trevligt husdjur enligt mig.
Kangaroos ska de ju finnas här, inte för att ja sett nån men söta är de i alla fall
Koalor är ju tydligen ganska skygga så vi får väl se om man har tur att se en vild ute i naturen.
Istället för skrikande fiskmåsar (visst finns de också) så finns det söta parrots.
Nåväl, några av de andra söta djuren la jag upp i det sista inlägget tror jag. Först av allt ska jag börja med att lägga upp det djur jag fasar för mest av allt, och tyvärr sägs det att det är precis sån tid på året nu...när man träffar på dessa inne i huset. Jag har varit på affärn och köpt spray, som ska ta livet av dem dom! Man kan spruta på golv och i springor där de kommer in i förebyggande syfte och direkt på om man skulle stöta på dem. D tycker att jag ska förska börja acceptera dem, men det är omöjligt.

Dessa vidriga, snabba, lömska djur jag jag kommit på i vardagsrummet 2 gånger. Jag får Hjärtklappning och svetten lackar, de är så vidriga att jag tycker till och med att det är äckligt att slå ihjäl dem.
Ja, huntsman spindlar finns ju även de här i Sydney. Deras favoritföda är kackerlackor så det är väl det ända som är bra med dessa jättar 15 cm från ben till ben. Vad gör man med en sådan i lägenheten, slår inte ihjäl den med en sko i alla fall.

 
Dessa ser ju minst äcklig ut av alla ovanstående, men dock den näst dödligaste av ormar. Trevligt! 

Sydney funnelweb spider, aggressiv och giftig upp till 7 cm stor.
 
Jaa sen finns det väl en hel del annat smått och gott i faunan här, men efter att ha funderat ett tag så har jag kommit fram till att jag inte direkt är nån tjej som gillar när djuren har för många ben. Jag tror jag gillar skrikande fiskmåsar, skrånkar, humlor och andra väldigt svenska och ofarliga djur. Sen kanske man ska säga att man har haft "tur" om man träffar på nån av ovanstående djur, förmodligen (läs: jag hoppas verkligen inte) träffar man inte på någon av dem. Kanske inte ens de söta! Näe, nu kliar det för mycket på kroppen efter att ha kikat på dessa fula djur. Nu ska jag sätta mig ute i solen igen för att fortsätta mina studier inför engelskatester, jobbigt att behöva gå in ibland för att det är för varmt ;)

3 kommentarer:

www.palindgarden.blogspot.com sa...

Åh fy jag ryser när jag ser dom! Här är jag inte rädd för smådjur men där skulle jag dock ha Stoooor respekt! Däremot gillar jag inte pyttedjur här hemma, typ skadedjur! Som finns där men man vet inte riktigt vart man har dom små rackarna!!!

Har iaf sett en padda och en fjäril i veckan så nu är vren nästan här (blundar för dom pyttiga snöflingorna som glider ner utanför rutan)

Stor kram på er

Leffemannen sa...

Det här är en av de få anledningar till att gilla svensk vinter = onödiga djur överlever inte, fast att ha ett eukalyptusträd och en koala i trädgården hade ju varit ok förstås. Lycka till med jobbet nu! //Leffe

Anonym sa...

Åk hem Ida...det var Johans första kommentar när han såg de läskiga djuren ;) Du är modig syster som vågar bo där. Förhoppningsvis slipper du träffa på dem. // Kramar från Upplands Väsby