fredag 1 april 2011

Vaccinationshysteri


Eftersom vi varit ute och rest en hel del så har vi ju lyckats tagit en massa vaccinationer innan, för att vara på den säkra sidan. Jag kan väl inte påstå att jag har fullständigt koll på mitt vaccinationspapper, många av vaccinatörerna har inte stämplat, inte skrivit batch nummer osv. Det har aldrig heller varit ett problem, förrän nu. När jag i måndags var på intervju för bemmaninsföretaget jag ska jobba via, kommenterade de att jag inte hade vaccin mot kikhosta. Det har aldrig varit ett problem så jag förstod inte riktigt varför, men jag gjorde som de sa och kontaktade ett lokalt sjukhus för att få komma och vaccinera mig.
Vaccinationssköterskan var en erfaren, medelålders kvinna, ganska bestämd men med glimten i ögat. Hon började fråga ut mig vilka vaccin jag har tagit och bad om att få se mina papper. Hon började ifrågasätta vart jag har något bevis på att jag inte haft TBC, eftersom de inte hade fyllt i pappret fullständigt från Sundsvall. Inte vet jag?! Har du gjort lungröntgen? Nä. Här var jag ganska skakig och skämdes lite smått. Efter en liten intervju med frågor om symtom släppte hon det, men då kom hon med nästa fråga: hur jag visste att var tillräckligt med vaccinerad mot exempel hepatit och alla andra vaccin jag tagit? Vet inte! Ivägskickad för provtagning för att ta reda på detta, med en läxa att läsa en broschyr om kikhosta och influensa.

År 2009 drabbades 281 svenskar av kikhosta, främst barn men såklart även vuxna. Samma år i delstaten där jag bor här nere New South Wales drabbades 12574 personer av kikhosta, blandade åldrar men även främst barn. Visst, NSW har 7 miljoner invånare men sverige har 9. Så okey, jag förstår vitsen med att ta vaccinet! Fick även en liten boost av influensavaccinet när de höll på, aldrig tagit det förut men hon proppsade på det...

Så, vad har vi lärt oss av detta. När vi vaccinerar er själva, eller era barn, hundar, katter och om ni planerar på att åka till utlandet, kanske till och med jobba där. Se till att vaccinationspappren stämmer!

:)

2 kommentarer:

Danne sa...

Ja då har du väl mer vaccin än blod i kroppen vid det här laget. Räcker väl med att du ger David en puss så är han också immun mot det mesta. Klart du ska jobba som syrra förresten! Just Do It! =)

Leffe sa...

Hmm, ser ju bra otäck ut den där bilden från stranden... Sand mellan tårna och solen i ögonen. Ok, jag ÄR avundsjuk, det ser väldans bra ut, antar att det är från veckan i Thailand. Här regnar det just nu :( Me´n det vänder snart. Ha det!